SOSIALE MEDIER SOM PROMOTERINGSKANAL

Som en del av faget; digital markedsføring, skulle vi sette opp en nettbutikk til eksamensoppgaven.

Når man starter opp en nettbutikk er det viktig å markedsføre seg i forkant og i løpet av driften. Den beste plattformen for en slik markedsføring i dag er; Facebook og Instagram. 

Som følge av eksamensoppgaven har vi satt opp nettbutikken: Citywear.no. I den forbindelse har jeg jobbet med digital markedsføring på både Facebook og Instagram. Jeg startet med å opprette en ny bruker på Instagram, med funksjonen bedriftsprofil. Ved å ha en bedriftsprofil kan jeg se antall profilbesøk, med innsikt i eksponeringer, rekkevidde, profilvisninger og klikk på nettstedet. På denne måten har jeg en god oversikt over innholdet, hva som er bra og hva som kan gjøres bedre.


Fremgangsmåten

For å bruke Instagram som en markedsføringsstrategi begynte jeg å følge relevante sider og personer, med den hensikt at de skulle legge merke til oss, i tillegg til at vi lettere skulle dukke opp i » Discovery feeden». På denne måten er det enklere å synliggjøre oss selv og effektivisere markedsføringsprosessen.

På Facebook har jeg også opprettet en bedriftsprofil med mål om å nå flest mulig. Facebooksiden har på lik måte som Instagram, verktøy som kan se sidevisninger og innleggsengasjement. I løpet av denne dagen skal vi lansere nettbutikken vår, og har brukt en lanseringsstrategi ved å dele innlegget under via Instagram og over til Facebook. Vi har gitt følgerne våre en påminnelse på når lanseringen skal skje, i tillegg til -20% rabatt på deres første kjøp. Vi valgte å gjøre dette for å skape oppmerksomhet og synliggjøre oss mest mulig.

/ Frida Gjermstad

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *